OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

020910

Kategori: Sweden

sorry för ingen bloggning igår, men kom hem vid fyra med huvudvärk och en näsa som dränkte mig, sen var vi till kyrka vid fem, åt där och pratade med allt folk, kommer nog aldrig sluta bli förvånad vilka frågor man får om sverige!!
har ni mcdonalds i sverige? hade du drukigt cola innan du kom hit? åker ni på islandshästar till skolan?
stämmer det att det kommer så mycket snö att bilar kör fast iden??
jag skrattar och svarar ;))

kom hem vid åtta och då gick jag och la mig för att vila, vaknade sedan upp vid två och märker att jag sover med kläderna på ;) då var det bara att klä av sig och sova vidare ;)
vaknad utvillad vid sju.
gör iordning lunch, två sandwich, en banan, vatten, tacochips med salsa och en liten chipspåse.
känner att jag borde byta mina lunchmål till nått matigare eller börja äta den äckliga usalunch för alldeles mycket pengar,
jaja, än så länge får det gå är ju faktiskt i usa så ;))
kan ju påminna alla i sverige att eran skolmat är det rå inge fel på!! ;)

åkte till skolan 7.45 och väntade på att klockan skulle ringa in första blocklektionen som är teater,
på teaterlektionerna så får vi lära oss om teaterns uppbyggnad och historia, samt lite om talan på scen som vi har test på imorgon, ska hitta en monolog som ska vara minns en minut, sen så ska vi läsa upp den inför klassen ;)
efter halva tiden så hade vi terroristövning, typ vad vi ska göra om nån bryter sig in på skolan och ska ha skottlossning typ,
vi elever skulle samlas i ett hörn och vara tyst medans läraren skulle sätta på sig en refleksväst och påsätt visa att han är läraren så skjut mig först, lärararen sa iaf så, sen så kan man ju undra om det funkar i praktiken.
måste ju även vara omöjligt att komma in på skolan under skoltid, när endast en dörr är uppen och där står en polis och sen så går det vakter/väktare runt i alla korridorer ;) sjuk!! men tydligen nödvändigt ;(

2nd block så är det Pe. = physical education = idrott, börjar varje dag med  stretching av alla lår, ben, armar osv. sen så är det nå usa speciall situps som är väldigt effektiva och armhävningar. idag så var vi även ut och sprang efter det, vädret var ju så bra tyckte coach wallis, som han heter.
när vi  kom ut så var det 90 fahrenheits vilket motsvarar 30 celsius, jätte kul att springa 2 miles ett sånt härligt väder ;))
sen när vi kom in så spelade vi  vollyboll ;)

3rd block så har jag yearbook och då gör inte så mycket mer än att prata, eftersom att det är så långt kvar tills den ska bli klar, så då blir det frågestund om sverige, idag var samtalsämnet stieg larsson böcker och hur man uttalar lisbeth salander och alla andra namn ;) vi äter även på yearbook, vilket är ganska skönt eftersom att jag har fjärde lunchen och den är i slutet av 3rd block, så då får jag ha rast ;) men måste ändå sitta med alla andra i the cafeteria eftersom ingen får vara nånannan stans under lektionstid ;)

4rd block har jag keyboarding där man lär sig hitta alla tangenter osv, men på tangentbordet ligger som en duk så man ser inte bokstäverna, för mig så är det inga större problem men för alla amerikaner så är det!
antar att vi svenskar ligger lite före i det ;))

15.33 slutar alla som åker bil och 15.45 så släpper de oss som åker buss ;)
lite drykt för mig som åker buss då, men börjar vänja mig nu ;)

kom hem kvart över fyra och halva fem så åkte vi till ett football game på sbec, det andra high school här, som är ett privat skola, alla andra utom jag, flavia och micheala går där och ikvälls så var det ett game där och carly var med i cheerleadingen där ;)
kom hem vi sju och sen dess så har jag gjort min teater monolog och disskuterat svensk vs usa kultur med christopher, det finns en ganska stor skillnad på den kan jag påpeka!!! ;D


carly 10, längst till vänstar;)



sjundeklassare som spelar football ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: