OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

050111 - Halvtid

Kategori: Sweden

För 20 veckor sedan lämnade jag mitt trygga hem i Sverige för ytterligare ett äventyr! Nu har 20 veckor sprungit förbi i rasande fart. Idag har jag 20 veckor bakom mig här och 20 veckor kvar tills jag åker tillbaka till Sverige, 5 Juni!!! 

Börjar komma in i mina nya klasser nu, de ligger på en högre nivå denna semester märker jag. I tre av klasserna är det bara Junior och senior i, medans i Family Dy. är det bara massa korta freshments and sophermore dvs. 9 och 10 årskurs.

Först har jag Psychology - "är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor"
det säger Wikipedia. så vi studerar helt enklelt människans hjärna. Det är mycket svåra ord och termer som jag inte alltid fattar, men det går ändå.

Andra lektionen är det Family Dynamics, som är typ Hk utan matlagnings bitten, det är mycket om hur familjer fungerar, hur barn ska läras upp och hur de ser på saker o ting osv. sen är det 2% av den svenska skolans sexualkunskap, ytterst lite är det. Sedan ska vi under tre dagar gå runt med en baby som grinnar osv. 

Tre lektionen har jag US Government -  USA's regering. Det är den svåraste klassen och jag måste ta den! Det är elva stycken i den och alla är senior och tre meter lång! 

Efter 20 min Lunch har jag Enkelska 3 = Junior. Det är nog den bästa klassen jag har, läraren är underbar och spårar ur lite då och då. Man kan nog säga att jag kommer lärar mig mer av det jag inte ska lära mig än av det jag ska lära mig. Men sen så är ju inte en engelska lektion här som en engelska lektion i sverige, utan den är ju som en svenska lektion eftersom engelska är deras modersmål här.

Klockan 15.45 ringde klockan och då åkte vi hem.
Var hemma ett tag och hängde med Christopher innan vi åkte till kyrkan för middag och sedan var det ett musik framträdande i kyrkstil. 
Det var en man som sjöng, pratade jätte mycket om gud och så på slutet blev det riktigt djupt med folk i pupliken osv. det är svårt att beskriva det men jag trode aldrig efter 20 veckor i den amerikanska kyrkan att det skulle bli så djupa känslor och handlingar som idag.

Carly ligger även på sjukhus, hon har nått fel blodcirkulering till hjärnan eller nått liknande, men hon ska göra en MRI i natt det en "magnetkameraundersökning" så idag i kyrkan så bad/bedde de även för henne, så vi hoppas det går bra. Sherry är även där med henne.

Nu ska jag kolla igenom mina tio ord i Psychology som jag har i läxa tills imorgon.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: