OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

301110

Kategori: Sweden

Idag när vi skulle åka till skolan så var det bara 46 fahrenhiet, vilket är typ 6 7 grader och det kännde jätte kallt men det är ju varmt om man jämför till det jag hade förra året i november, snart december. Jag tyckte iaf att det var kallt och nu måste jag fixa en mössa iaf om inte vantar med innan denna vinterkyla kommer på riktigt. Det är nog mycket mentalt i detta oxå, trodde ju inte direkt att jag skulle frysa när man kommer från norrland, men det gör jag ändå fast inte lika mycket som vanligt förmodligen. 
Skolan rullade på som vanligt, de har börjat med state test, som är som nationella i sverige, så de kommer att vara denna vecka i c hall. och jag har mina två första lektioner i c hall vilket innebär att vi är omplacerad varje dag! så det blir mycket springade denna vecka. Även när det är state test så stänger de hela den vingen, så har man skåp där så släpper de inte in en där. Hård bud här! 

På geografin så håller vi på med västra europa där då sverige är med. inte för att vi ligger i västa europa utan för att, som läraren sa idag "europa är så litet att de är ingen ide att dela upp det i södra och norra" utöver dagens västra och östra. sen så pratade vi om våra peninsula vilket jag inte vet vad det är på svensk mer än att scandinavien är en peninsula. 
Så idag fick vi lära oss att de fyra peninsula i västra europa och att i scandinavian peninsula så finna länderna svergie och norge, jag har alltid trott att det var finland med, men jag sa inte så mycket mer än nicka varje gång läraren kollade på mig och sa, är det inte så albin, visst stämmer det, bla bla. Men nu när jag kom hem så googlade jag det och kom fram till att det det var en del av finland som var med i den peninsula, sen om det är korrekt vet man ju aldrig.

Vid fyra när jag skulle åka hem så hade inte kylan släppt sig, var jätte kallt och det är ju inte vart i bussarna heller, inge värme alls faktist! 
Sen har vi ätit pizza, christopher har kommit hem från florida, orlando och disney world så vi har lyssnat på alla hans roliga upplevelser där. Nu har jag pluggat, läst harry potter och ska sova strax.

När man är borta så här under ett år, en helt annan kultur, andra människor som inte alls är lika som de på andra sidan världen, allt är annorlunda! Detta gör att man hela tiden ser hur andra har det, lever, jobbar för att verkligen klara av vardagen! Även fast jag har rest och sett många delar av världen så har man ändå vart en turist och inte sett den riktiga verkligeheten, även om man sett hur folk bor och har det så har jag inte riktigt insett hur enorm skillnaden är. Hur lyckliga vi är som är född och uppväxt i Sverige, dessa tre första månaderna har verkligen fått mig att inse att man ska vara tacksam för det man har och jaa, tacksam! 
Innan jag kom till Usa så trodde jag att inte skulle vara en sån stor skillnad mer än på ytan, jag trodde att jag skulle lära mig engelska och ha lite extra kul, men det har varit så mycket annat lärorikt och saker jag nästan blir förvånad över att det händer. Jag trodde även att Usa var ett litet så där smutsigt land där man sket i det som var utanför sin egen tomt, där man bara körde på och alla bodde i konstiga hus med två nätt sväng dörrar. Men ack så fel jag hade, här är man högt religös och det är inge dubbelmoral över det, sen så är ju hela usa som olika länder, Mississippi och New york är som sverige och Italien! både kultur och religon är som a och o. enorm skillnad!!

Detta år är verkligen något som har fått mig att förstå hur lycklig jag är, att man har en underbar familj som stöttar en till hundra procent, det är långt ifrån alla som har det jag har tagit för givet! men jag är ändå glad för att har sett den andra sidan och kan inte mer längta tills jag kommer hem och ta använding av det. 

Nu blev ju detta lite flummigt, men det går säkert för er att förstå vad jag vill komma med detta.
God natt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: