OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

30 Mars, Universal Studios

Kategori: Sweden

Idag Onsdag lämnade vi hotellet vid nio tider och åkte mot Los Angeles Downtown där vi kollade in olika byggnader, Staples Center där Michael Jacksons begravning var och är hemma arena för Los Angeles Lakers.

Efter en stund i LA Downtown åkte vi upp mot Hollywood, över Hollywood Hills och mot Universal City i San Fernando Valley. När vi kom fram till Universal studios fick vi våra biljetter och gick in på parken, Vi började med Studio tours som är en timmes buss tur där man åker igenom alla Hollywood studios, vi fick see new york gator som har används i massa filmer, fick se Desperate Housewives villagatan ”Wisteria Lane” med alla hus och sedan en boeing 747-400 plan som hade störtat, det var massor av andra olika scener uppbyggda med, vi fick se en scen från Hajen som var gjord 1975, psycho 1960, ET’s hem och massor av flera scener. Det mesta var från gamla filmer. På Wisteria Lane var det meningen att man skulle filma idag men om man ska ha regnväder och det är strålade solsken så är det svårt att få det rätt, så det var inställt och det var massor av folk där och fixade.

När vi var klar med 1 timme i Hollywood studios så gick vi på många olika attraktioner där vi var till, Jurrasic park, terminator,  the sims 3D ride, Shrekt 4D, Mummy och water world som hade många olike skådisar från House, heros,  miami vice och knight rider.

Vädret var jätte härligt och solen sken hela dagen, så jag är lite röd om öronen nu. Vi åt middag i citywalk som är Universal downtown med massor av affärer. Nu ikväll skulle vi äta desert på ett glas ställe, men det var stängt.

29 Mars, Hollywood & Beverly Hills - Santa Monica & Venice beach

Kategori: Sweden

Idag var det väckning klockan sju och efter frukosten lämnade vi hotellet i våran buss för att åka till Hollywood, Vi plockade upp en guide som visade och berättade allt för oss under hela dagen.
Vårt första stop var Hollywood bowl på Hollywood hills. Det är en utomhus scen som tar 18000 i sittade public och nästan alla artister har uppträtt där samt att det är med i många olika filmer med, senaste var shrek 2 och yes man.

Efter det åkte vi ner från Hollywood hills till Hollywood boulevard där vi kollade in Walk of fame med alla kändisars stjärnor, sedan var vi in på Kodak theater där oscars delats ut, vi var till china theatern där alla handavtryck, fotavtryck och signaturer är i betong block i marken, vi såg Michaela Jackson, Eddie Murphy, Daniel Radcliffe, Brad Pitt, George Clooney, Johnny Depp, Nicolas Cage, Tom Hangs, Arnold Schwarzenegger, John travlota, Frank sinatra, Marilyn Monroe och många många fler! Det fanns 6 svenskar på walk of fame och de är; Ingrid Bergman, Greta Garbo, Anna Q Nilsson, Mauritz Stiller, Signe Hasso, Ann-Margit.

Vi kollade sedan runt på några andra ställer, olika hotell som kändisar ägde, vart de åt och vart det festade. Roosevelt Hotel på boulevard och renaissance hotel där alla kändisar stannar efter oscars galan.

Vi åkte sedan ner igenom Beverly Hills där de rika människorna bor och inga bussar är tillåtna inne där, men vi fick bra kort från utsidan.

Vi var sedan till farmers market som är en stor utemarknad i rikemans still och förra veckan Ef tur hade sett Lindsay Lohan i solglassögen och keps där inne, en sån tur hade inte vi.
Vi åt lunch där inne och fick gå runt och kolla i olika affärer, men jag känner mig ganska nöjd från New york.

Efter lunch fick vi se några andra delar av Hollywood och sedan åkte vi tillbaka till Hollywood boulevard där vi gick in på madame tussauds och hälsa på Madonna, Britney Spears, Johnny Depp, Lady Gaga, Zac Efron, selena Gomez, Jullie Roberts, Ingrid Bergman, David Beckham och massa andra kändisar i vax.

Mellan 4 och 6 fick vi gå runt i Santa Monica och Venice beach på deras strand promenad. De flesta människorna där svävade högre än molen.
Vi åt sedan på en trevlig restaurang och gick efter det runt på 3rd street där det var shopping och så kollade vi in slutet av Routh 66 som börjar i Chicago och går till Santa Monica här i Los Angeles.

28 Mars, Los Angeles

Kategori: Sweden

Dag 1 på Los Angeles resan!

Klev upp vid nio imorse och åt frukost med christopher som precis hade kommit hem från texas där han hade varit på klassresa. De hade åkt buss där ifrån hela natten.
Efter att lagt ner det sista i väskan så skjutsade chris mig till flygplatsen där jag träffade två andra utbytesstudenter som var på samma flight men skulle vidare från Los Angeles till Hawaii.

Vi checkade in och hittade gaten sedan åt vi lunch. Flighten var så klart försenad från Florida så vi fick vänta 30 minuter extra.
Lyfte 14.15 från Memphis till Los angeles med en Airbus 330-100, så lycklig var jag med!!
Efter 4 timmars flygning som jag mestadels sov på, så landade vi på LAX –Los Angeles airport.

Hittade mitt bagage och gick tillbaka till en EF representant som jag hade sett lite innan, hon kryssade av mig och sedan fick jag träffa några andra Ef studenter. Vi väntade sedan in några andra och sedan åkte vi till hotellet och fick våra rum. Jag stannar med tre andra killar, två från Spanien och en från Schweiz.

Klockan sju så träffades vi alla 50 utbytesstudenter i lobbyn, det var typ 35 tjejer och 15 killar varav hälften kommer ifrån Tyskland eller Spanien. Vi tog bussen till en pizza restaurang där vi åt.

Träffade fyra andra från Norge, två från finland och jag från Sverige.
Ikväll har vi en curfew på 22 och klockan 23 kommer de och har ”bed check”

21 – 27 Mars

Min vecka!

Måndag
Kom hem från New york på morgonen, vädret var soligt och mycket skönare än I new york!

Flavia och jag fick skjuts hem av  Emily,  jag började packa upp medans jag pratade med Mamma på skype. Mormor  och morfar vill sedan också höra hur jag hade haft det ;)

Sov sedan tills Sherry kom hem med all barn, Chirstopher kom sedan hem med men denna gång med en ny bil. Han hade fått en röd ford av sin gammel mormor i students present.  Så på kvällen åkte vi runt i den och var till best buy.

Tisdag
Idag var det bara att kliva upp och gå till skolan! Åkte med Christopher eftersom att Sherry nu har börjat på ett nytt jobb och åker sju varje morgon. Så Christopher lämnade av mig och jag började med mina nya klasser. Har nu;
-Mississippi studies, som är mycket historian om Mississippi.
-Computer application, det är typ som data 1 hemma i sverige, vi lär oss om olika windows program osv.
-Sociology, läran om hjärnan typ. Det är samma lärare som jag hade Psychology med, vilket är bra!
-Engelska,steg 3. Det är precis samma lektion jag hade innan lovet, eftersom att det är en semester klass och de andra endast är term/9 weeks classes.

Skolan gick jätte bra, lektionerna känns bara bra och jag känner på mig att det kommer bli en bra sista termin!

På kvällen gjorde jag och Christopher mat, grillad kyckling med nudlar och vårrullar!
Sedan var vi iväg och köpte en Ipad som Christopher ville ha.

Onsdag.
Skolan som vanligt med de nya klasserna som rullar på bara bra, har samma lunch som förr, lunch 4 vilket känns skönt med.

Stannade hemma idag ifrån Kyrkan, kände att jag ville bli klar med alla 600 bilder som jag under resan och få klart med dom på facebook  och allt det. Började sedan med bloggen. Idag var även Carlys Födelsedag, hon fick massor av kläder och en datorn av gammel mormorn.

Torsdag
Idag var jag på Fielt trip med min engelska lärares Engelska AP klass samt en annan engelska klass; giftet english, dvs alla som var med var smart och nöriga ;)

Vi åkte 1 timme söder ut i Mississippi i en gul skolbuss till Oxford, där det ligger ett Universitet/college; Ole miss även kallat University of Mississippi. Vi var först till ett gammalt hus där Wiliam Faultner bodde  och han var en författare och fick nobel priset 1950.

Vi var sedan till universitet vilket var jätte snyggt, massa snygga och vackra byggnader överallt och sedan åt vi i deras food court vilket var som en modern matsal med 5 olika take away food från fast food ställen. Vi åt på chick fila.
Vi gick sedan runt på deras campus och kollade runt, det var verkligen som i filmerna!! ;) haha

När vi kom tillbaka till Southaven och skolan så fick vi sluta klockan tre!!
På kvällen fortsatte jag med bloggen och var med familjen osv.

Fredag
Idag var sista dagen innan helgen och skolan gick bara bra, kom ikapp med allt jobb som jag var efter med sedan måndag och torsdagen.
Christopher åkte även på sin Senior trip idag med delar av hans årsklass till Texas.
Sherry och darrian åkte ut på middag och Michaela var hos sin mamma över helgen.
Så jag och flavia var barnvakt hela kvällen, vi kollade på film och åt pizza.

Lördag
Idag regnade det hela morgonen, så när jag vaknade var det storm och regnade jätte mycket, bestämde mig för att stanna i sängen för att kolla på en film istället för att gå upp.

Pratade sedan med mormor och morfar efter att jag ätit frukost, och morfar skickade kort till mig på nya kylrummet på borka vilket var jätte roligt att se!!
På eftermiddagen så gjorde jag massor av läxor tills jag kommer hem från Los angeles osv.

På kvällen gjorde jag en tårta med Sherry och sedan var vi till target och olika butiker.
Senare åkte Darrian och Sherry till några kompis och då kom flavia hem med en kompis, vi kollade på film resten av kvällen.

Söndag
Idag pratade jag med mamma och pappa på skype medans familjen var i kyrkan, sedan blev det en snabbis med morfar. Började sedan packa inför min resa imorgon, det var ganska svårt att packa när man inte har en mamma att rådfråga och en pappa som packar så att allt får plats ;) men det gick bra och allt är med!

Klockan 1 kom Carlys alla kompisar för hennes födelsedags kalas, de sjöng och åt tårta här innan en limousine kom och hämtade upp alla för en skattjakt inne i memphis. Strax efter kom kimberly och hämtade mig, dock inte i en limo. Vi åkte till våran mall där vi åkte runt och letade en present, skor till hennes balklänning och sedan var vi till best buy och kollade på Ipad 2 samt till McDonalds och åt lunch.

Vi kollade sedan runt på massa ställen och var till wal mart och köpte ben och jerrys som vi åt på parkeringen, haha ;)

Efter att varit hemma 15min kom några andra kompisar och överraskade mig, de ville ut och äta med mig eftersom jag blir borta en vecka nu och då åkte vi till en Mexikansk restaurant för middag.

Nu ikväll har jag kollat över allt och plockat iordning för att imorgon blir det LOS ANGELES och senare under veckan, Las vegas, Disney land, och grand canyon!

Tårtan Sherry och jag gjorde

Carlys innan tårtätningen.

Limousinen!

Veckan i Washington DC, Philadelphia och New York City!

Här kommer hela min vecka i Washington DC, Philadelphia och New york city,
Den sista delen är längst ner!

Dag 1, Söndag 13 Mars
Packade och fixade inför resan nästan hela dagen.
Pratade lite med mamma och pappa samt mormor och morfar ville hälsa trevlig resa.

Vid fem så skjutsades Sherry Flavia och mig till Memphis flygplats där vi 15 utbytesstudenter samlades, vi var 5 killar och 10 tjejer, samt två ”ledare” Emily våran Rc och Tammy en Ice.
Vi var sammanlagt från 9 länder.

Vi landade klockan tio i Baltimore på BWI efter tre timmars flygningen.
Checkade in på Hilton garden inn, vi killar fick två rum bredvid varandra och det var ju helt okej!!

Flavia är redo!!!!

Dag 2, Måndag 14 Mars
Väckning 06.30 med underbart god hotellfrukost!

Vi lämnade hotellet vid åtta med en hotellbuss som skjutsade oss till Baltimore tågstation där vi sedan tog Amtrak, Acela till Washington DC.

Från central stationen gick vi till US Capitol vilket typ är ”riksdagen” i USA.
Det är ett stort vit hus med en kupol som har en indian stående på toppen.

Efter att stannat utanför där och tagit alla kort på resans första turistmål, så gick vi längst ”the National mall” så är en stor gång/park som är 500 meter lång och går rakt fram.
Längst med denna ”mall” är det många olika National museum, vi började på Indian American museum där vi endast kollade på en informations film, det var inte ett så jätte intressant ställer för oss européer.

Vi gick sedan till ”USA Air and space Museum” vilket var helt underbart, det hade Apollo 11, rymdraketen; Enterprise vilket är en av de fem rymdfarkoster NASA har använt och som nu tas helt ur bruk, två har exploderat och två är fortfarande nere i Florida på Kennedy space center men kommer att hamna här I Washington snart.

Det var även en del av en Boeing 747-100 samt massa andra saker som vart till rymden och vänt, vet inte så mycket om alla dom sakerna. Natten på Museet 1 är även delvis inspelat här.

Vi åt sedan lunch på McDonalds och gick vidare till via the mall till vita huset och kollade hur Obama hade det, det såg ut som att han hade det helt okej. Vi kollade först på framsidan eller om det var framsidan sedan gick vi runt till framsidan fast det såg ut att vara baksidan. Men det var vakter på taket och sedan var det vakter överallt med, inne på gården stod det i alla fall en gammal Volvo lastbil, det var ganska coolt tyckte jag!
På vägen tillbaka fick vi egen tid och fick välja mellan att gå till Natural history museum där Natten på museet 2 också har varit.  Där inne var det massor av uppstoppade djur av alla olika sorter.

Efter en fullspäckad dag åkte vi tillbaka med tåget till Baltimore och gick på Amerikan restaurant där vi åt tre rätters middag, det var inte igår! ;)

Vita huset.

Dag 3, Tisdag 15 Mars
Idag fick vi sovmorgon till 8.30, efter en lika underbar frukost som igår så kom våran mini buss och hämtade upp oss, vi åkte mot Washington DC och vidare mot Mount vernon; det är George Washingtons hem under den tid han levde. Han var Usa’s första president och bodde i Virginia, Alexandria.  Vi gick rund på hans gård, det var upper garden och lower garden, köket, stall, bakhus, rökhus, tvätthus, garage, gästhus osv. Det var riktigt roligt att se.

Efter några timmar på Mount vernon åkte vi till taco bell för lunch, det var jätte gott!
Vi åkte sedan tillbaka mot Washington men nu åkte vi via Alexandra stad, vilket hade jätte mycket fina byggnader som var gamla och dyra med, det var som på ett litet berg och längre upp du kom desto mer ambassader var det, det låg alla efter huvudgatan och längst upp var en stor kyrka.

Nästan alla såg sin ambassad, jag såg iaf Sverige, Norge och Finland men inte Danmark.
När vi började komma in mot Washington och innan man krossar floden från Virginia till Washington DC, då passerade vi Pentagon som är Usa’s försvars enhet och det var även där ett flygplan flög in den 11 september, 2001. Vi stannade även till på en krigskyrkogård och kollade, det var över 300´000 där om jag minns, det var både dem som hade avlidit under ett krig eller jobbade inom försvarstjänsten.

När vi kom tillbaka till Washington så var till till Lincoln memorial, Jefferson memorial, Andra världskriget memorial och ett monument för Vietnamkriget.
Vid nio åkte vi till Old ebbitt grill som är typ den finaste restaurangen i Washington, det var jätte stort och massor av kostym gubbar där från US capitol.

Vi fick två bord på nedervåningen, Emilys systers barn kom även till oss för att äta, han hade under de två sista åren Jr Bush var president jobbat inne i vita huset och typ sett presidenten veckovis. Det var riktigt coolt att prata med honom, han hade många intressanta berättelser.

Vid elva tog vi våran mini buss tillbaka till Baltimore!

Mount vernon

Dag 4, Onsdag 16 Mars
Idag efter frukosten lämnade vi Baltimore och hotellet för att ta tåget till Philadelphia som ligger i staten Pennsylvania. Vi kom ditt runt två på eftermiddagen, tog en cab till hotellet som låg nere i Midtown.
Det var ett jätte fint Holiday Inn hotellet och vi killar fick ett twinrum med extra säng.
Vi gick sedan ut på stan i Philadelphia och mot den äldre delen av stan, det var den del där ”regeringen” satt innan Washington var färdigt byggt, först kollade vi på liberty bell, som är en stor kyrkklocka, den finns med på alla frimärken här i USA och den stod säkert för någonting inom fred med, men minns inte direkt.

Vi sedan till andra sidan där original byggnaden var och där liberty bell hängde förr. Där inne var tre olika salar, alla såg ut som domstols hallar enligt mig, men det hade fattats olika beslut i dom salarna som idag är grunden till USA och vad vi står för. Det var riktigt roligt att se efter att ha läst US governmane historia i nio veckor!!

Efter att ha gått runt där i det som kallades independence hall så gick vi och kollade där George Washingtons första hem var under den tid att man byggde upp USA som på den tiden endast var 13 stater, idag var det inget kvar från det huset, men det var som uppbyggt delar av väggar med järn fönster och det var mer ett design ställer som märke att honoms hem  var det en gång.

I detta Independence hall var även delar av national treasure inspelat, vilket var lite coolt för dom filmerna tycker man ju om!
Resten av eftermiddagen fick vi gå runt i midtown och shoppa, det var jätte fina butiker där samt en jätte stor Apple butik med den nya Ipad 2 som precis hade släppts några dagar innan, så det var också jätte coolt!

På kvällen åt vi middag på Olive garden som är en Italiensk restaurang, men hur mycket det var italiskt enligt våra tre Italienare var inte mycket!! Flavia tyckte inte alls om det sa hon!! ;)

Dag 5, Torsdag 17 Mars
Idag fick vi en härlig sovmorgon till tio, åt frukost och sedan tog vi en liten promenad till tågstationen där vi väntade på vårat tåg till NEW YORK CITY!
På tåget pratade jag med konduktören hela tiden (nördig som man är) så hade vi en lång tåg diskussion om tåg :D

När vi kom fram till penn station på manhattan så tog vi en cab till hotellet.
Idag var det även st. Patrics day och det var folk överallt i gröna kläder och partayad runt, efter att kommit igenom allt tutande, rödljus och trafikstopp kom vi fram till 49th street, där vårat best western lägenhetshotell låg. Vi killar fick en egen lägenhet med vardagsrum, sovrum och en extrasäng.

Innan hela eftermiddagen var över gick vi till rockefeller som är en stor skyskrapa där många olika tv kanaler håller till för alla eftermiddags program, många olika eftermiddags shower är inspelade där.
Vi köpte våra biljetter för $20 och gick igenom säkerhetskontrollen till hissen upp till 70 våningen där vi kom upp till ”top of the rock"
Där uppe träffade jag fyra svenska kvinnor från Stockholm, det var trevligt.
Efter att varit där upp i upp emot 1 timme och tagit massor av kort så åkte vi ner igen och gick till en sub shop där vi åt lunch med jätte goda baguetter.

Sedan fick vi gå runt på 5th Aveny och kolla runt i olika affärer och kolla, det var riktigt coola affärer och det var två stora HM butiker där, vilket inte var like bra som hemma i Sverige!

Vid åtta träffades vi på hotellet för att gå och äta, vi gick till Ellen's stardust diner restaurant som låg på en sidgata till Broadway, personalen där turades om att sjunga olika sånger medans de serverade och det var lite konstigt men coolt med.

Med oss kom en kille som jobbar på Boston kontoret och placerade oss studenter runt om i syd östra USA. Han var en trevligt 29 åring. Han stannade kvar med oss på hotellet.
Till middag delade vi på en taco förrätt, sedan hade jag en dubbelburgare till varmrätt och glass till efterrätt. Det var jätte gott!! ;)

Dag 6, Fredag 18 Mars
Vid 10.30 lämnade vi hotellet för att gå till Central park, Idag var det även väldigt varmt ute; riktigt underbart väder! ;)

Vi gick igenom 5th aveny och upp till Central park, vi fick se apple store och hotel plaza där ellise filmerna är ifrån, det var jätte vackert!
När vi kom in i Central park så gick vi igenom där och kollade på allt, det var ju vår och ganska grått men det var fint ändå. Det var massor med små sjöar och tunnel, isbana, båtar, restauranger och gröna fält där folket umgicks. Vi åt lunch på Central park boathouse där jag tror att jag såg några svenskar sittandes och äta, det var kul. Såg förövrigt svenskar varje dag i New york.

När vi hade ätit så gick fick vi 60 minuter egen tid och göra vad vi vill i central park, många hyrde en roddbåt och rodde runt i, men det var inte så spännande för mig, så jag gick runt och kollad på massa saker samt ringde mamma och pappa.
Vi tog sedan en tunnelbana ner till södra Manhattan för att ta en färja ut mot frihetsgudinnan
Det var en stor färje båt som tog oss runt om frihetsgudinnan och dess ö, den var ganska liten frihetsgudinnan men det viste jag redan sen sist jag såg henne, men nu var hon verkligen liten!
Vi gick ej in på ön vilket jag tyckte var lite tråkigt men det får bli till en annan gång ;)

När vi kom tillbaka till Manhattan så gick vi till The financial district of NY där wall street ligger och börsen osv. Det var roligt att se även om det inte var så mycket mer än en gata och byggnader för oss att se.
Vi gick vidare upp igenom Manhattan och emot ground zero där world trade center stod.
Idag har man börjat bygga fyra nya skyskrapor och ingen kommer blir lika hög som de dåvarande skraporna och de kommer inte se like ut heller. Man gör även två pooler som fotprint som minnes plats och att komma ihåg vad som hände. Poolerna är även på samma ställe som wtc tornen var.

Vi gick runt och kollad på alla och flavia som var där två år sedan sa att det hade hänt en hel del sen hon var där, det visade sig efter att man hade rensat upp allt så hade man bara stängt av om rådet och lämnat det för åtta år och sen två år sedan har det varit en byggnadsarbetsplats.

Vi åkte sedan tillbaka upp till upper town och åt middag på Pizza restaurang, sedan fick vi shoppa fram till nio då vi träffades på hotellet igen.

Frihetsgudinnan

Dag 7, Lördag 19 Mars
Idag var Emily sjuk så vi fick göra vad vi ville fram till klockan två, då vi träffades med Tammy för att äta.
På förmiddagen gick jag till Apple store, central park zoo, east och west upper side.

På East upper side kollade jag in alla förmögda människors hem och chuck bass hotell. Det var jätte snyggt överallt, rent och snygga hus överallt. Jag gick sedan ner mot midtown där jag hade kollat upp att Hells kitchen var, jag hade bara googlat hells kitchen och kollat upp adressen. När jag börjar komma in till midtown så tycker jag att det känns lite konstigt att Gordon Ramsay skulle ha en Restaurang här, för det var allt annat än rent, snyggt och rika människor här i Midtown. Hittade iaf restaurangen och det var en stor besvikelse, det var bara ett liten restaurang i hörnet av det blocket. Men jag nöjde mig med det iaf och gick mot broadway istället. Senare på kvällen sitter jag och tänker på det här med hells kitchen och bestämmer mig för att kolla upp det på Internet. Det visade sig att det hells kitchen jag hade sett inte alls var Gordon Ramsays och att hans restaurang heter London och ligger mitt i Manhattan. Jag fick mig ett litet skratt iaf över att jag hade gått hela den vägen för att se den vekaste hells kitchen ever!!

Efter lunchen på en subshop gick vi till Times square där man hade försäljningen av broadway biljetter till rabatterat pris, vi köade först i en timme för att komma fram till en av alla luckor som fanns. Några bestämde sig för att gå till Billy elliot,  Rain som var musik från the Beatles, tammy och jag gick köpte biljetter för phantom of the opera för $80/st. När alla hade fått sina biljetter så hade vi egen tid fram tills att musicalerna våra startade, vilket var klockan åtta. Vi killar gick ner till Empire state Building för att kolla in henne, vi gick in i lobbyn och tog lite kort, men vi åkte inte upp till toppen för vi hade inte riktigt tid med det samt att det skulle vara samma utsikt som från Rockefeller och det kostade $30 med.

Vi gick även till flatiron building som är en känd byggnad på Manhattan, det är en trekant byggnad som ligger i korsningen av broadway och 5th ave och det är därför hon har den form som inte alls är lik de andra byggnaderna på Manhattan eftersom att det är uppbyggt som ett korsord ;)Vid sju träffade jag Tammy på times square för att gå till Broadway och majestic theater, vi kollade även in på hard rock cafe och bubba gump shrimp cafe för om vi skulle tänka oss att äta där efter alla var färdiga. Vi gick sedan till våran teater och det var köer överallt till olika teatrar eftersom allt typ började klockan åtta. Vi kom sedan in och hittade våra platser. Vi satt på läktaren men typ på femte raden vilket var jätte bra! Vi såg perfekt. Musicalen var jätte bra och ljuskronan och alla teknik var ju underbart roligt för mig att se med, det var helt otroligt grymt bra!!

10.30 var vi klar och då träffades alla på Times Square för att äta middag, Vi gick till planet Hollywood som är en restaurang med massor av saker från olika Hollywood produktioner.  Vi åt middag där, jag åt en taco tallrik!

Phantom of the Opera.

Ljuskronan på väg ner.

Dag 8, Söndag 20 Mars
Idag var fortfarande Emily i sjuka och efter frukosten tog Tammy med oss till tunnelbanan och vi åkte över till Brooklyn för att sedan gå tillbaka till Manhattan via Brooklyn bridge. Vi gick runt lite på Brooklyn och kollade, det var mycket lugnare, trevliga människor och normala hus! Det var inte alls så som jag hade trott att det skulle vara med fattigdom och slitet! På Brooklyn Bridge tillbaka till Manhattan så blåste det en hel del och det var svårt att få några bra kort, men vi fick se Manhattan bridge på håll och gå på Brooklyn bridge vilket var häftigt!!

Tillbaka till Manhattan tog vi tunnelbanan upp några block till China town och Little italy, dom två var typ två korta gator som låg precis intill varandra. I China town var alla skyltar på kinesiska och Engelska under, sen var tidningarna på Kinesiska och alla människor som inte hade en kamera i handen och var turister var i så fall Kineser! Det var lite kul att se, för det var verkligen China town!

Little italy var mest bara en vanlig gata med massor av shopping i jätte fina affärer. Vi åt  Lunch på Lombardis pizza som hade underbart goda Italienska pizzor.
Vi hade sedan lite egen tid och fick ta oss tillbaka upp till upper town själv till sju. Jag gick runt och kollade i little Italy och hitta en g-star raw butik där med, lyckan!!

Tog sedan tunnelbanan upp till Grand centra station och kollade runt där ett tag innan jag gick den sista biten till hotellet.
Vid sju gick vi till en liten American restaurang där vi åt våran avslutnings middag med dessert och allt gott!! ;)

På kvällen packade vi allt och sedan var vi alla i vårat hotellrum och kollade på tv och pratade fram till klockan tre på morgon då två limousiner kom och hämtade upp oss för att ta oss till New ark flygplats.

Landade 08.00 i memphis och då åkte vi hem och sov efter en underbart rolig vecka!

********

New York City är den största staden i delstaten New york och den "populäraste" staden i USA.

New york city har ca. 8 miljoner invånare och består av 5 delar; Manhattan, Brooklyn, Queens, Bronx och staten island. 45% är vita i New York City och 28% är svarta.
I USA är  75%vit och 12% svarta, och det finns 300 miljoner invånare i USA!

New york och några konstiga lagar.

Kategori: My year in USA

Här kommer några av alla konstiga lagar som finns här i Usa;

-I Detroit, Michigan är det förbjudet att sälja confetti!
-I Rockesteer, Michigan måste du ha en baddräkts inspektion innan du badar på allmän plats!
-I San Francisco är det förbjudet att spotta i den egen tvätt!
-Om du är 88 år eller äldre i Falls, Idaho får du ej åka motorcykel!
-På vintern i Wilminton, Delaware får du inte "slide on the ice on sidewalks"
-I Kentucky får en man ej gifta sig med sin fru's mamma! (varför vill du gifta dig med din fru's mamma, du är ju redan gift med hennes dotter??
-I Nogales, Arizona är det förbjudet att ha hängslen!
-I Sault Sainte Marie, Michigan är det förbjudet att spotta i motvind!
-I South Dakota, en kvinna som är 80 år får inte stanna på gatan och prata med en yngre man!
-I North Carolina får du inte dricka mjölk eller vaten på tåg! Men cola är helt okej!! ;)
-I Kalifornien får du inte fånga en råtta om du inte har jaktlicens!
-Í New york är det olagligt att ringa på någons dörrklocka bara för att irritera!
-I Quipman, Georgia är det olagligt för kycklingar att gå över vägen!
-På Söndagar är det förbjudet att visla i Louisiana!
-I Maine får du inte tända en eld på en häst eller älg.

Det var en del av alla konstiga lagar som finns ut över hela Usa.

Nu ska jag Packa det sista för min East cost resa, så här ser min vecka ut!

Söndag idag, Flyger från Memphis till Baltimore
Måndag, Bor i Baltimore men vi kommer bara i Washington DC mestadels.
Tisdag, Baltimore/Washington DC
Onsdag, åker tåg till philadelphia och stannar där över natten.
Torsdag, är i Philadelphia lite under dagen sen åker vi vidare till New York City.
Fredag, New York
Lördag, New York
Söndag, New York
Måndag, Åker tillbaka till Mississippi och Southaven.

Kommer inte blogga på hela veckan, så ni får vänta tills nästa veckas Tisdag på bilder och lite blogg inlägg! ;)

12 Mars, 2011

Kategori: Sweden

Idag Lördag morgon var flavia och jag iväg med Sherry och klippte oss, det var skönt att bli av med vintepälsen nu när sommaren började komma! Vi var även på wal-mart för att försöka fixa flavias telefon men utan vidare lycka.

Hemma sedan grattade jag mamma på skype innan jag sedan gick ut i solen där flavia och jag stannade resten av dagen nästan.
Christopher var även på en jobb interview idag för ett yoghurt shop i german town, det hade gått bra men han skulle få svar nästa vecka.

På eftermiddagen började jag packa för east cost resan, plockade även fram alla sommarkläder ur resväskan och la tillbaka massa saker som jag inte använder, jag är lite orolig för att få hem allt men det ska nog gå det med, har ju tre månader på mig att tänka ut något ;)

Till middag åt vi kyckling wrap och lite amerikanska specialliter, det var riktigt gott.
Har nu ikväll tvättat, varit med flavia och läst om andra världskriget på wikipedia.
Inatt får vi även sommartid, så då blir jag 1 timme närmare Sverige. Sen när jag kommer till NYC så kommer jag en timmzon närmare Sverige med bara 5 timmar, synd bara att jag inte kommer kunna använda det ;)

11 Mars, 2011

Glömde bort bloggen totalt igår kväll! Sorry :/

Fredag, Pratade med mamma och pappa på morgonon en liten stund medans jag åt apelsiner till frukost för att bli av med hostan, tro det eller ej, men det hjälpa! Sen är nästan alla örvärk borta! Hoppas på att jag är helt kurerad till söndag.

Vid tio kom malory förbi, hon hade haft block 1 på morgonen och kom nu över för att vi skulle vänta på kimberly som även hade block 2, vi åkte på banken och fixade pengar och sen till en blomster affär och köpte blommor till sherry eftersom att hon har fått ett nytt jobb och slutar på det gamla idag och börjar på det nya en veckan efter lovet.

Vid tolv åkte vi till skolan där vi möte upp kimberly, vi åkte sedan till waffle house där jag hade sagt  jag ville äta, men när vi kom ditt så sa dom att -vill du verkligen äta här? du borde gå in och kolla och sen bestämma dig!
Dom kände mig bra för när jag kom ut därifrån så var det den sista gången jag kom ut därifrån!! De var ett jätte vidrigt ställe.
Vi åkte till Taco bell ist och åt mexicansk snabbmat.

Sedan måsta kimberly åka och jobba, så jag och malory åkte till rue 21 och jag köpte ett par shorts och sen var vi och kollade på den nya Ipad som kom ut idag!! ;)

På eftermiddagen fixade jag med en lite skylt till sherry tills hon kom hem från Flavia och mig.
Sherry blev sedan jätte glad och tackade för blomman.

Nu ikväll har Flavia åkt på ett kalas och vi andra har ätit pizza, Christopher är även hos sin pappa.
Carly var idag på en softball träning och när hon kom hem hade hon brutit nyckelbenet och de är nu hos en läkare, men på måndag ska hon tillbaka och då ska de trycka tillbaka det.

Sherrys blomma från Flavia och mig!

10 Mars, 2011 - Lov

Kategori: Sweden

Idag var det exams dags!
3rd och 4th block idag
1st och 2nd block imorgon.

Jag hade mina examer i 3 och 4 block, så hade perfect med tid på mig hela förmiddagen till att plugga.
På Us government var vi 8 av 11 elever som tog examen och det var 72 frågor på provet och alla hade 4 svars alt.
När vi var klar hade jag 93% rätt och hade klassens bäst resultat. De andra vara glada över att de blev godkända i klassen och fick över ett 65% medans jag var lite besviken att jag inte fick ett A i klassen utan ett B istället.

Hade en exam i engelskan med, det var 40 vocab och 50 frågor om en berättelse. jag vet ännu inte hur det gick, men jag är ganska säker på att jag hade alla vocab rätt och resten typ halft fel. Engelska fin literatur från 1800 är inte min starka sida känner jag!

Kom hem från skolan som vanligt och har nu Spring break! termin 3 är klar och det är bara 1 termin är kvar vilket är nio veckor till FLORIDA!

Ikväll har jag suttit på msn, fixat ett toalett stop samt börjat på en bokrapport som ska in imorgon!
Efter som att jag endast har 1 frånvaro och ett betyg över 85% i family dy och psychology så behöver jag inte ta examen i dessa klasser! ;) Vilket är bra för då måste jag inte gå i skolan imorgon! ;)

9 Mars, 2011

Kategori: Sweden

Denna vecka är typ helt värdelös! Vi gör inget i skolan! De som måste ta exam pluggar på det och vi andra måste sitta tyst och göra något annat. Även många av de som ska ta exam stannar hemma för det är ingen ide att komma till skolan, men vi som inte tar det måste vara i skolan, för får vi mer än 1 missad lektion så måste vi oxå ta examen.

Men det går bra, min lärare i family dynamics har varit gravid under hela terminen och hon är nu i vecka 29, i fredags blev hon sjuk och måsta åka in på sjukhuset vilket slutade med att bebisen kom i söndags, typ 12 veckor för tidigt.
Men både hon och bebisen är okej och vi i klassen har en vikarie som visar filmer för oss.

På us government gick vi igenom de 72 frågorna som ska bara på provet samt kollade på en regerings film.
Engelskan fortsätter vi att läsa, samt gick igenom 40 ord som ska vara med på provet i morgon.
Så jag har att plugga ikväll!!

Efter skolan åkte vi till kyrkan där vi hade pizza och kollade på en dokumentär om alla bevis på att jesus fanns osv.
Nu ikväll har jag pluggat, pluggat, pluggat, pluggat och pluggat!

4 Dagar kvar till New York resan!!!

Söndag, Måndag, Tisdag är vi i Washinton Dc och baltimore
Onsdag är vi i pennsylvania
Torsdag, fredag, lördag, söndag är vi i NEW YORK CITY
Måndag morgon åker vi tillbaka till Southaven!

8 Mars, 2011

Kategori: Sweden

Denna dag har varit ganska onödig! eftersom att jag endast har missat 1 lektion på första och andra lektionen så behöver jag inte ta deras exam, så på dom lektionerna sitter jag bara och läser medans de andra som måste ta examen pluggar.

På Us gov. och engelska har jag missat två lektioner eftersom att jag åkte efter andra lektionen när vi var till gatlinburg. Så på dom lektionerna måste jag ta examen och därför går vi nu egenom det på lektionerna.
Examen är ett test värt 20% av ditt betyg och har frågor från hela terminen och den klassen.

Efter skolan åt vi olika rester med mat hemma och sedan var jag och flavia med sherry till Emily och flavia betalade sin New york trip.

Ikväll har jag pluggat 150 ord till examen och kollat på bygglov.
Mina öron är bättre men jag känner att det värker ibland och jag hör jätte dåligt.
Men jag hoppas antibiotikan hjälper och jag blir frisk till resan nästa vecka ;)

7 Mars, 2011

Kategori: Sweden

Igår kväll gick jag som vanligt och la mig vid 11, kände då att det var lite öronvärk som var på väg.
vaknade sedan upp vid 2 på natten av en öronvärken som hade blivit mycket värre! Kunde inte alls somna om, låg och vred på mig fram till tre då jag bestämde mig för att maila mormor och mamma för nått tips.

Satt sedan kvar vid datan tills jag var trött nog att somna och öronvärken hade gått över lite eftersom att jag satt upp. Imorse kom sherry in och väckte mig, hon hade med sig nån form av värktablett som jag då tog och öronvärken var redan då mycket bättre.

Åkte till Skolan med Chirstopher som vanligt vid åtta och dagen rullade på som vanligt, jag var lite förkyld men inte så farligt. Eftersom att denna vecka är "9-weeks exam" vecka så går vi igenom examen för dom som måste ta den och sedan är det lite make up work. Har sedan kollat på film och tagit det lungt.

5 minuter in på Engleskan, 4th block. Då kom sherry till skolan och checkade ut mig, vi åkte då till en doktor eftersom sherry trodde jag hade en öroninfektion och vi ville ju ha bort den tills New York city.
De kollade igenom allt möjligt, först var det en sjuksjöterska som kollade allmänt på mig, sen kom en doktor in och kollade öronen men jag hade wax i dom så hon kunde inte see nått, då kom det in en anna sjuksköterkska som la in en vätska i örat som jag sedan fick vänta med i 15 min. och sedan spolade de igenom öronen för att få ut waxet, men det ville inte komma ut av sig själv så då kom doktorn in igenom med en lite skrapa och började skrapa ut det, det kom lite men inte allt. så då bokade de in mig på en öron klinik på onsdag där de ska tvätta ur mina öron för att sedan komma tillbaka till doktorn för att se om jag har en öroninfektion men den kommer säkert vara borta tills då eftersom jag ändå fick två olika antibiotika idag, en vätska för att ha i öronen och tabletter för värken.

Iaf när jag skulle åka till apoteket och hämta ut det så ville de inte godkänna mitt försäkringskort som man måste ha, de ringde Usa kontoret och de sa att jag inte fanns med i deras system. Så jag åkte hem till Sherry där vi själv ringde försäkrings kontoret, det var en kvinnan som svara på engleksa men jag hörde ju på långa håll att det var en svenska kvinna, så jag började prata svenska med henna och vi pratade igenom allt inom min försäkring och hur jag skulle göra. Det visade sig sedan att mitt försäkringskort inte var det riktiga kortet som man ska ha utan jag har nån pappers variant som inte flavia alls har. Så jag ringde sedan Ef kontoret i Boston och besällde ett nytt.

Tillbaka igen till Apoteket klockan åtta ikväll så gjorde jag som jag hade blivit instruerad till att göra, så jag fick betala min $50 - 350sek antibiotika medicin och sedan får jag skicka det till Erika kontoret i sverige som sedan betalar tillbaka det till mig!! ;) det var även meningen att jag skulle ha hostmedicin för $30 men det hoppade jag över.

Till middag åt vi förresten grillade kyckling med ost makaroner.
Nu klockan nio ska jag försöka göra lite de viktigaste läxorna och sedan sova eftersom jag är ganska trött efter gårdagens natt.

Har iaf nu ont i örat och är snuvig, febern är borta och öronvärken är inte lika farlig efter att jag har taggit lite medicin.

6 Mars, 2011

Kategori: Sweden

Vaknade nio imorse, åt frukost och sedan slog på datan.
Har sedan dess haft den som sällskap nästan hela dagen, tråkigt med sant. Pratade först med mamma och pappa en timme, sedan med mormor och morfar en timme.
Familjen kom hem från kyrkan vid tre, mormor och gammel mormor var med också. Vi åt då tårta, öppnade presenter och lekte lite lekar.

Började sedan med mitt research paper om Nasa's rymdfarkost; Discovery som är inne på sin sista resa just nu.
De andra två rymndfarkosternas sista resa kommer ske detta år och sedan skall de alla på museum och Nasa skall sedan läggas ner och Rymndens framtid ligger sedan hoss ryssarna och hos privata krafter.
Har skrivit 800 ord om det resten av dagen och är nu äntligen klar!

Har emellan kollat på solsidan, landskampen i åre, lyxfällan och pratat med Tove! ;)

Imorgon blir det tillbaka till skolan för sista veckan innan lov och NEW YORK CiTY!
Tack o lov så är det kort vecka och är ledig på fredag ;)

050311

Kategori: Sweden

Här i Usa skriver man datum; 030511 med dagen i mitten och månaden i början.
Därför har jag varit lite virrig med det de senaste dagarna.

Idag har jag pratat med mamma och pappa på skype och så har jag läst.
Försöker att kurera mig från förkylningen som hat blivit lite värre.

Vid tre kom malory förbi, hon skulle åka och köpa sin studenten klänningen och äta, så flavia och jag passade på att komma iväg ett tag och följde med. Vi var sedan på MCdonalds och åt.

Nu ikväll har jag kollat på olika dokumentärer om 11 september samt en opera intervju med Michael Jackson.
Ska nu sova och försöka bli frisk!

030411

Kategori: Sweden

Äntligen Fredag efter en lång vecka med många test och quizes! Hade Psychology prov med 20 frågor och jag fick alla rätt och ett 100-A!!
På family dynamics kollade vi på the blind side, som är en film från Memphis och områderna runt om här! Så det var riktigt kul att kolla på!
I us government hade vi ett notebook test, där man använder alla sina anteckningar till att svara på frågorna.
Det var kul för man fick som leta fram svaren osv. Vi lämnade även in alla våra bellwork från dessa nio veckor även där var det ett 100 i testgrade!

Efter skolan åkte hela familjen till en mexican restaurang där vi åt födelsedagsmiddag för sherry eftersom att hon fyller 38 på söndag. Nu ikväll har jag kollat på en film med christopher och så har jag blivit förkyld

030311 - Teacher Appreciation Day

Kategori: Sweden

Hade som vanligt några prov iskolan, i psychology, us gov't och family dynamics. Det gick bra på de flesta.
Idag var det teacher appreciation day, det är typ lärarnas dag. Så imorse spelade musikkåren i the commons, sen vann lärarna olika saker under hela dagen. Under luncherna sjöng våran skolkör, lärarna fick pizza till lunch samt en cupcake under fjärde block. Det var en lite annorlunda dag men mycket kul!

När jag kom hem vid fyra så åkte jag och flavia till en kompis från Desoto high, det var en kompis till flavia från när hon gick på min skola och eftersom de aldrig träffas nu så bjöd hon hem oss. Vi hade en choklad fontän med jordgubbar, bananer, chips, marchmallows och nått partybröd. Det var kul att göra något annat efter skolan än att åka hem och plugga.

Vi kom vid sju, då åt vi dominos pizza! Sen har jag gjort mina läxor och pluggat inför engelska och psychology vocab imorgon.
Den 23 mars ska vi även åka på en field trip från skolan ner till Oxford, Ms till University of Mississippi - ole miss
Det är min engleska lärares Ap klass (extra svår engelska för smarta elever) så de åker ner och ska kolla in deras campus och även se wiliam faultners hem. Han var en man som fick Nobel priset typ 1951 för literatur eller nått. Eftersom jag inte har AP engelska så åker inte min klass, men han bjöd mig eftersom jag är en sån otroligt trevlig elev i regular klass! ;)

020311

Kategori: Sweden

Onsdag, sk. the hill day!
Hade psychology test där jag gjorde ett 95 på!! :D
I us gov't hade vi redovisning av ett project där vi skulle lära ut ett kapitel och grym som man är om usa governmen gjorde man ett 100 på det!! ;)

På engelska hade vi prov på tre fin literatur som vi har läst, tack o lov var det open book, annars vet jag inte hur det hade gått!! Men jag man kunde ha boken och kollade upp berättelsen längs med så gick det bra!

När jag kom hem från skolan var jag med christopher och sålde ett av hans Xbox och lite spel, sen var jag och köpte godis till en lärare som skulle ha nått party imorgon för hennes flicka som fyllde tio, då skulle de ha  goody bags till barnen med godis i, så tog vi elever med godis till skolan fick vi extra poäng och det tackar man ju inte nej till! ;)

Vi var sedan till kyrkan och efter det har jag gjort min läxa i family dynamics och psychology, har även två kapitels prov imorgon i us government och ett vocab quiz i psychology samt 4 kapitel family dy prov imorgon!!
Så jag har haft att göra jag under kvällen!! ;)

Mina biljetter till Kalifornia resan har även kommit, åker från memphis till Los angeles den 28 mars, är där några dagar samt, Las vegas, hollywood, granc canyon och disney studios innan jag åker hem den 4 april!!!! det ska bli jätte kul och spännande!! ;)

010311 - skolfotografering

Kategori: Sweden

Igår kväll glmde jag helt bort bloggen!! Jag tror att det var för att jag la upp bilder på facebook och då glömde bloggen. Men gårdagen var inte så speciell.
Hade skola som vanligt, gjorde ett A på provet i psychology!! sen hade jag inge mer i skolan än vanliga lektioner.

När jag kom hem minns jag inte alla nått ifrån, men jag pluggade väll och var med chirstopher.

Idag den 1 Mars har jag haft namnsdag, Albin var det. Namnsdag har man inte i USA och sherry hade aldrig hört talats om det! ;) det var lite konstigt tyckte jag.

Psychology, hade vokabulär test där och sen gick vi igenom morgondags prov. Då får man ett papper med 20 frågor och sen får man hitta svaren till dom själv, går sedan igenom svaren efter och sen är det bara att plugga på det. På provet sedan är det fyra alternative till att svara. Men frågorna är alltid omgjorda från dem på genomgången, men är man american så är det inte något problem. För mig däremot så kan det vara lite klurigt ibland men alla konstiga psychology ord och meningar osv. Men när svaren endast är ett ord så går de bra då man bara kan memorera ordet.

Så varje kaptil är tre dagar;
Dag 1, kaptiel genomgång, läraren pratar om kapitlet via en power point som vi även har på papper, men ord är urplockade så vi måste fylla i dom från power pointen för att fatta nått.
Dag 2, vokabulär quiz med tio ord, quiz är värda 20% av betyget. Vi fyller sedan i 20 frågors pappret för provet.
det är oftast nån extra uppgift för varje kapitel.
Dag 3, provdag. Tar testet och ibland har vi projekt presentation när vi har haft nått projekt.

Alla dagar har "Bellwork" vilket är en uppgift i boken eller nå frågor man ska svara på, man samlar sedan alla bellwork och lämnar i dem i slutet av terminen för ett test grade, som är värt %50.

Så ser mina psychology lektioner ut, ganska lika varje vecka! Inte mycket variation, men det är struktur och organiserat bra, så det går bra!!

Family dynamics, Idag pratade vi om famlijen mer pengar problem osv. Läraren har en power point som vi kopierar delar av. Även i denna klass har vi Bellwork och det är prov varje fredag eller torsdag.

Idag hade vi även spring picture under 2nd block, det kostade $1 och då tog det profilkort och sedan skickar de hem förslag som man sedan får beställa om man vill ha! Det var typ som i sverige, fast snabbar och mer välplanerat!!!

US Government, denna klass fungerar lite som psychology klassen.
Vi har 25 kapitel på nio veckor, varje kapitel har vokabulär quiz på ca. 25 ord, sen är det ett test och även här med svarsalternativ, men dessa prov och mycket mer klurigt skrivna och måste verkligen läsa om och omigen.
government är även en senior class, så det är jag och nio seniors som är ett år äldre än mig.

Lunch 26 min.

English 3 - junior class. Engelskan här är typ som svenska i sverige fast på engelska.
Vi går aldrig igenom hur man bygger en mening eller verb osv. Vi läser mest fin literatur och disskuterar osv.
Jag förklarade vad vi har gjort i engleskan i sverige och det motsvarar sjuan/åttan här i Mississippi.
Det tyckte jag var ganska intressant ;)

Ikväll har jag gått igenom ínför mitt Psychology prov imorgon samt vacab quic i Us gov't.
Har även kollade på klass 9A.
Idag kom även ett kort från mormor och morfar, nu var det bara 60 dagar kvar till sjösättning, så sommaren kommer med stormsteg, (för mig iaf ;)  Sen kom ett kort från mamma och pappa när de var i Thailand, de hade skickade det den 21 jan. så det var lite försenat ;) men vad gör det ;)
Vill ni skicka nå vykort, så går det bara bra!! ;) jag skickar gärna tillbaka.