OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

010311 - skolfotografering

Kategori: Sweden

Igår kväll glmde jag helt bort bloggen!! Jag tror att det var för att jag la upp bilder på facebook och då glömde bloggen. Men gårdagen var inte så speciell. 
Hade skola som vanligt, gjorde ett A på provet i psychology!! sen hade jag inge mer i skolan än vanliga lektioner. 

När jag kom hem minns jag inte alla nått ifrån, men jag pluggade väll och var med chirstopher. 

Idag den 1 Mars har jag haft namnsdag, Albin var det. Namnsdag har man inte i USA och sherry hade aldrig hört talats om det! ;) det var lite konstigt tyckte jag. 

Psychology, hade vokabulär test där och sen gick vi igenom morgondags prov. Då får man ett papper med 20 frågor och sen får man hitta svaren till dom själv, går sedan igenom svaren efter och sen är det bara att plugga på det. På provet sedan är det fyra alternative till att svara. Men frågorna är alltid omgjorda från dem på genomgången, men är man american så är det inte något problem. För mig däremot så kan det vara lite klurigt ibland men alla konstiga psychology ord och meningar osv. Men när svaren endast är ett ord så går de bra då man bara kan memorera ordet.
 
Så varje kaptil är tre dagar;
Dag 1, kaptiel genomgång, läraren pratar om kapitlet via en power point som vi även har på papper, men ord är urplockade så vi måste fylla i dom från power pointen för att fatta nått.
Dag 2, vokabulär quiz med tio ord, quiz är värda 20% av betyget. Vi fyller sedan i 20 frågors pappret för provet.
det är oftast nån extra uppgift för varje kapitel.
Dag 3, provdag. Tar testet och ibland har vi projekt presentation när vi har haft nått projekt.

Alla dagar har "Bellwork" vilket är en uppgift i boken eller nå frågor man ska svara på, man samlar sedan alla bellwork och lämnar i dem i slutet av terminen för ett test grade, som är värt %50.

Så ser mina psychology lektioner ut, ganska lika varje vecka! Inte mycket variation, men det är struktur och organiserat bra, så det går bra!!

Family dynamics, Idag pratade vi om famlijen mer pengar problem osv. Läraren har en power point som vi kopierar delar av. Även i denna klass har vi Bellwork och det är prov varje fredag eller torsdag.

Idag hade vi även spring picture under 2nd block, det kostade $1 och då tog det profilkort och sedan skickar de hem förslag som man sedan får beställa om man vill ha! Det var typ som i sverige, fast snabbar och mer välplanerat!!!

US Government, denna klass fungerar lite som psychology klassen. 
Vi har 25 kapitel på nio veckor, varje kapitel har vokabulär quiz på ca. 25 ord, sen är det ett test och även här med svarsalternativ, men dessa prov och mycket mer klurigt skrivna och måste verkligen läsa om och omigen. 
government är även en senior class, så det är jag och nio seniors som är ett år äldre än mig. 

Lunch 26 min. 

English 3 - junior class. Engelskan här är typ som svenska i sverige fast på engelska. 
Vi går aldrig igenom hur man bygger en mening eller verb osv. Vi läser mest fin literatur och disskuterar osv.
Jag förklarade vad vi har gjort i engleskan i sverige och det motsvarar sjuan/åttan här i Mississippi.
Det tyckte jag var ganska intressant ;)

Ikväll har jag gått igenom ínför mitt Psychology prov imorgon samt vacab quic i Us gov't.
Har även kollade på klass 9A.
Idag kom även ett kort från mormor och morfar, nu var det bara 60 dagar kvar till sjösättning, så sommaren kommer med stormsteg, (för mig iaf ;)  Sen kom ett kort från mamma och pappa när de var i Thailand, de hade skickade det den 21 jan. så det var lite försenat ;) men vad gör det ;)
Vill ni skicka nå vykort, så går det bara bra!! ;) jag skickar gärna tillbaka.

Adressen är;
Albin Ullmark
c/o Sherry Tomlin.
2535 Pimberton Cove
Southaven MS 38672
USA





Kommentarer


Kommentera inlägget här: