OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

051010

Kategori: Sweden

Skolan som vanligt idag, på teatern så kollade vi high school musical och kom att tänka på att den filmen likar våran skola nästan 100% deras basket matcher är ju nästan precis lika känsla som på våra football’s matcher.

Sen hade vi p.e. och då var det dags att springa igen, sprang 1 mile 1,6km på 6,12 minuter och tvåa i mål efter carlos ;) sen så hade återigen ett test där man skulle springa 10-15 m. hämta en pinne tillbaka, lämna pinnen och hämta en till och tillbaka. Gjorde det på 9,3 sekunder och var då tre i klassen efter 9,25 och 9,29.

Sen efter att alla hade sprungit så började coach Wallice att fråga vad det var för fel på oss och varför vi inte gjorde vårt bästa osv. C. wallice är även skolans footballs coach och hos han sitter det inte inne att säga vad han tycker, väldigt energiskt osv.

Sen så säger han, ”kolla på albin och carlos, de kommer från sverige och spanien, från andra sidan världen! varför tror ni att deras betyg är bäst i klassen? Jo, för att de försöker och gör sitt bästa!
Det är skillnad från er, vet ni att ni inte klarar det, då försöker ni inte ens”  Under tiden han sa det så blev ju en annan lite rörd osv.
Sen så fortsatta han att predika om oss europier att vi har det i blodet att försöka och amerikanarna har i vana att kan man inte så försöker man inte och att nu var hela amerika så anpassat att man inte försökte osv. vilket det är, för kommer man till en idrottslektion här, man är ombytt, man gör det bästa och försöker göra allt – då har man 100% i kursen. Vilket förklarar mitt betyg.

jag är ju van vid att om man är ombytt och försöker så har man ett G, medans om man vill ha MVG så måste man göra massa olika uppgifter och klara göra det osv. men här så har man 100% om man försöker, så 100% här når man väldigt lätt i just idrott. Sen så trodde ju jag fler skulle se åt som ”amerikanare” och var överviktiga, men i min idrotts klass så är det 1 som är det och hon är den enda som är det i alla klasser jag har under en dag, resten ser ut som vilken svensk som helst, men har dock en hjärna som en amerikan!!

Efter p.e så var det dags för yearbook, där vi inte gör nått alls mer än att prata, så det är ju en lektion isig för mig ändå ;)
Sista och 4th block har jag keyboarding och idag hade vi ett oförberett prov på alla tangenter och var de sitter. Var bla. Vad ?, !, (, #, `  mm heter på engelska, vilket inte jag har en blekaste aning om och vi har inte gått igenom dom heller, så efter testet så frågade jag om vi hade gått igenom dom och jag hade av nån anledning missat dom. Då sa Miss Spears ”nej, de ska kunna dom ändå, de hör till allmänbildnig” okej,  sa jag och överreagerade väll egentligen men frågade ändå om man inte borde gå igenom dom om man ska ha prov på det och kommer att komma på våran exam på fredag.
Då kollar hon på mig och säger, om du vill lära dig dom så kan jag visa dig imorgon så då kan dom?
Jaa, vore ju bra om jag lär mig det som jag ska lära mig och om de kommer på exam på fredag sa jag.
Ser då att hon reagerar över att jag bryr mig så mycket, så hon säger "vad kul att du vill lära dig något och gillar mina lektioner"
sa inte så mycket mer men tankarna inom mig gick runt en stund.

Slutade 15.45 och då åkte vi hem i våran 285 gula skolbuss ;)
När vi kom hem så hade sherry gjort middag, kycklig gryta med potatismos ;)
Nu har hela familjen åkt till kyrkan på familjefotografering så jag och flavia har spelat skipbo ;)
God natt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: