OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

131010 – term 2

Kategori: Sweden

Sov fram till sju, duschade, åt frukost och åkte till skolan vid 7.30
Flavia var fortfarande i Chicago och Michaela började på en ny skola idag, DeSoto county Academy.
En liten privatskola för dem så behöver lite extra hjälp som i detta fall.

Så jag var ensam idag till skolan och började termin 2 idag med, dvs. att jag fick ett nytt schema som jag själv valt när jag började skolan för exakt 8 veckor sen!!
Så de första fem minuterna hade vi ”homeroom” där vi tjugo sista 11 grade eleverna träffades i b14, alla har ett  homeroom där man träffas vi specifika tillfällen och idag var det att få information om kommande termin och få sitt nya schema.
så här såg mitt schema ut och kommer att vara fram till 15 december;

1st Block
World Geography
Coach Shipman, C8

2nd Block
Speaking
Coach Greenslade, C2

3rd Block
Yearbook (som vanligt)
Miss. Risher, B23

Lunch
1:24 - 1:53

4th Block
Safety education
Coach Purnell, E10

Slutar 15.33 men eftersom att jag är ”bus rider” så blir jag dismissted at 15,45.

Som ni ser så har jag tre lärare som även är coach vilket innebär att de är tränare i nån sport på skola, så därför tilltalas dom coach och inte sir/miss.
Här så står det inte tider när man slutar och börjar osv. som på ett svensk schema. så vi har en klocka som ringer och den ringer på dessa tider;

 

1st Block

 

8:25 – 10:03  (Break 9:53 – 10:03 on selected days)

2nd Block

 

10:09 – 11:43

3rd Block

 

11:49 – 1:53

 

1st Lunch

11:43 – 12:09

 

2nd Lunch

12:13 – 12:39

 

3rd Lunch

12:54 - 1:20

 

4th Lunch

1:24 - 1:53

4th Block

 

1:59 – 3:33  (Bus riders will be dismissed at 3:45)

Instructional time for 3rd Block:
1st Lunch students will be in class from 12:13 – 1:54 (100 minutes)
2nd Lunch students will be in class from 11:49 – 12:13 and 12:43 – 1:53    (94 minutes)
3rd Lunch students will be in class from 11:49 – 12:54 and 1:24 – 1:53      (94 minutes)
4th Lunch students will be in class from 11:49 – 1:24 (95 minutes)


På första lektion så var jag jätte nervös, allt var nytt och jag kände ingen i klassen osv. var som en helt ny start! Men efter att lärare började prata om vad vi ska lära oss så gick det bättre å bättre.
Vi kommer att lära oss om world Geography, geografi över hela världen.

Sen så frågade han vilka som gick i 9, 10, var junior och senior. Jag och en till kille var de enda som var junior och ingen senior, detta var en klass som de flesta gjorde under de två första åren av high school. Läraren sa sedan att jag och den andra killen var förmodligen från ett annat skolsystem eftersom att vi gjorde denna kurs så sent, och så kollade han på mig medans jag svarade jaa, och sa att jag kom från Sverige. Då svarade han, jaa, det kan man ju kalla annat skolsystem.
Fortsatte sedan med att prata om Skandinavien och det var en grupp med olika länder osv. han sa även att vi var människor som levde rikast och hade en generös regeringen, vilket vi säkerligen fick betala bra för osv. alla kollade på mig och såg ut som stora frågetäcken medans han viste mer om Sverige och Skandinavien än vad jag viste.  Men det var en kul klass och tror att det kommer bli riktigt kul.

Andra  block var det dags för speaking, började med att gå till fel ”ving” när jag var i rätt men trodde att jag var i samma som jag  brukar vara i under förra terminen. i speking så pratade vi mest och vi fick gå upp och presentera oss, jag sa att jag var en utbytesstudent kom från sverige bla.
Då frågade läraren klassen, vet ni vart Sverige ligger?
De flesta svarade Europa med jag måste ju erkänna att jag både hörde Australien och Canada!!
jag och resten av klassen började skratta och en tjej frågade tjejen som hade sagt Canada, vet du inte att Sverige är ett land eller trodde du det var en stad i Canada??

Sen hade jag yearbook som är lika som vanligt, äter lunch på under den lektionen och vi får även sitta på internet dock så är nästan alla amerikanska sidor blockade, men jag kommer in på alla mina sidor utom facebook då såklart, så det aftonbladet och sånt, även en bra tid att mail till Sverige och få svar samma dag  annars måste jag alltid vänta en dag eller ända till tolv på kvällen innan svar kommer.

Sista lektionen var safety education, vilket är läran om all säkerhet här, typ tornado som vi ska börja med imorgon.

Sen på alla lektionen så var det en allmän säkerhetsgenomgång med vad vi ska göra om det brinner, jordbävning, tornado, översvämning och vad vi ska göra vi hotdåd eller om nån sjuk person kommer in och har skottlossning som inte alls var ovanligt här.


Kom hem vid fyra, hela familjen var hemma och flavia hade kommit hem från chicago så fick höra hur underbart hon hade haft det!
Resten av barnen, christopher, jake och carly går på sbec som är kristen privat skola.
Macy går på ett privat kyrkdagis och Michaela på DeSoto county Academy som också är en kristen privat skola.

Som ni säkert märkte så var alla skolor privata och kristna!  Public school här har en lägre status och har inte lika hög kvalité på utbildningen som på en privat, så därför går alla på privata skolor och de är inte gratis!

En heltidsutbildning från ettan till senior year på SBEC kostar 75’000 dollar = ca. 500’000 sek.
sjuka penger för att få en bra grundutbildning och efter den har du även college som inte heller är gratis, så den som klaggar på det svenska gymnasiet ska tänka efter vad den jämnför med!! ;)

Sedan att de är kyrkliga skolor är för att nästan alla privatskolor här är det och sen är ju familjen en trogen kristen familj. Som ni säkert märkt så går vi ju alltid till kyrkan på onsdagar så varje onsdag slutar de tidigare för att ha tid mellan skolan och kyrkan, så det är soft ;)

Vid 5,30 så åkte vi då till våran kyrka, boulevard baptist Church.
Åt som vanligt middag och idag var det tacos, var jätte gott och trevligt. Efter det var det ”lektion” i 45 min. inte fullt lika trevligt med det är helt okej!!
Kom hem vid 7,30 och sen dess har jag pratat med Flavia om allt som hände i Chicago. 

lite för långt och yrrigt inlägg nu, men hoppas ni fattar nått av det!
Om inte så får ni slänga in en kommentar ;)

Kommentarer

  • mam o pap säger:

    wow.... vilken dag!

    2010-10-14 | 06:55:46

Kommentera inlägget här: