OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

171010

Kategori: Sweden

Söndag idag och vad innebär det??
- Jo, skola imorgon och kyrkan idag!

Jag och flavia valde att stanna hemma och ha lite ”egen tid” med våra familjen.
Så efter att familjen hade åkt till skolan så åt vi frukost tillsammans och sen så satt hon på skype med  hennes föräldrar och jag satt med mina som var hemma hos mormor och morfar. De åt middag med mig!
De satt å åt och hade datan på bordet så jag satt som med, var kul att ha en familjemiddag tio på morgon ;)

Vid tolv så plockade vi ihop på hela nedervåningen och så åt vi lunch, jag och tacosrester från igår och flavia åt grillade ostmackor ;)
Vid ett kom familjen hem och då var det dags för garagestädning! Garaget här är typ som en svensson garage, fullt med saker och ingen bil i det.  Så alla vi plockade ut alla saker och slängde hälften och in med resten i ordning.

Efter det så var det så var det så härligt ute, solen sken och så fläktade det med, så jag och flavia gick på en promenad! Börjar bli brun nu!! :D
Kom hem och då var det dags för unni från Åre att logga in på skype så då blev det mera Sverigeprat, trevligt!!

Vid tre så gick jag och la mig för att börja läsa Harry Potter boken men efter att läst tre sidor så somnade jag och vaknade upp vid fem för att dagens andra kyrkbesök för familjen och första för mig.

Alltså, efter som jag bor i the bible belt of Usa, så går vi till kyrkan;

Onsdagar, först så äter alla och det är inge att man ber för maten eller nått sånt, utan vi äter den bara och har trevligt. Vi sitter typ i ålders indelning såklart, så alla ungdomar sitter tsm osv.

Halv sju så går alla till sina olika grupper, bäbisar är med några äldre tanter, små barn för sig och äldre barn för sig och ungdomarna har en sk, ”youth group” alla grupper pratar såklart om gud och bibeln. Våran ”lärare” eller vad man kan kalla han är en kille på 26 år helt normal, cool, har kepa på med flip flop skor. Alltså det är inge speciella gardin kläder dom har!  Sen så är pratet lite mera typ mänskligt, vet inte hur jag ska förklara men det är allt annat än kyrkan i Sverige! Alla vuxna träffas nere i själva kyrksalen där det är den Amerikanska gospeln med massa sång och detta liknar lite upplägget av kyrkan i Sverige, men bara lite!

Söndag morgon så är det som gudstjänsten och den riktiga kyrkträffen, detta börjar halv tio till tolv, så det är 2,5 timme! Mycket gospel, man ber och allmänt kyrkprat. Vi ungdomar träffas i våran youth group först och umgås sen så delas vi upp i killar tjejer för att ha ett djupare prat om och med gud. Sen sista timmen så träffas alla nere i kyrksalen för sång och oh lord oh lord oh lord.

Sista träffen för veckan är Söndag kväll klockan sex till sju. Först träffas alla i nere i kyrkan för announcement för kommande vecka och sen så går vi ungdomar till vårt rum på övervåningen där vi träffas för typ umgås, spelar kort, pingis, pratar, olika game osv. Sen sista 30 min, så pratar vi bara, idag var ämnet etik och moral runt alkohol.

Ska inte gå in så mycket på det för då kommer jag aldrig sluta och ni kommer nog inte fatta nått för jag tappat bort mig. Men allt jag kan säga att alkohol här och i Europa ses på två helt olika sätt!! Läraren sa typ att ett glas vin till maten inte gick för att man kunde bli full och då kunde nån från kyrkan se en osv.  tog inte den diskussionen så mycket, men han pratade en hel del med mig och flavia för han viste ju att det inte var så i europa och han sa att en kristen i New york såg inte på alkohol lika som här nere.

Efter åt så pratade jag med sherry och hon höll inte med, hon tyckte det var okej med ett glas till maten var ok, men ta ett glas öl med några kompisar en fredag kväll var fel.

så här ser alltså ett vanligt kyrkschema ut för en kristen i södra Usa.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: