OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

7 Maj - Graceland!

Kategori: Sweden

Idag har Flavia och jag varit till Graceland med Sherry.  Graceland var Elvis Presleys hem och där han dog.
Det regnade dock, så vi hade otur men det var jätte kul att se allt och underbart intressant!

Vi började med att gå igenom hans hus, fick se källarvåningen som var hans ställe där han tog emot gäster osv. Sedan gick vi igenom på botenvåningen där det kök, musikrummet, vardagsrum, matrum och djungelrummet.
Övervåningen var Elvis privata och har alltid varit avstängt för allmänheten, även hans gäster visades aldrig övervåningen, de togs emot på de andra våningarna. Efter fick vi se andra hus med kontor, bilgarage med alla hans samlingar av bilar, traktor och vattenskoter.  var två hus med bara medaljer, platinumskivor, kostymer och massa mer.

Sist var det hans minnesplats, där han var begraven med sin mamma, pappa och farmor. Det var även en pool på bakgården och mycket gräsyta för hästar och trädgård.

Lite längre bort utanför hans hem var det mer museum med mer bilar, kostymer och hans flygplan som såklart var lite extra intressant, ni som känner mig vet ju det ;) Men jag flyger nog ändå i ekonomi klass i en boeing än Elvis Lisa Marie plan som han hade döpt det största till.

Efter 3 timmar av turistande i en del av Memphis som inte alls är så säkert och man går inte direkt ut på gatan och går runt där, det var inget sherry rekommenderade och hon sa att hon såg turister varje dag gå runt där och de viste verkligen inte hur kriminellt det är där.

Vi åkte nu tillbaka till Southaven där det är mycket säkrare att gå runt på gatorna, fast vi har ju inga gator så ;)
Först åkte vi till Olive garden, en Italiensk restaurang som är Sherry favorite ställe, det var dock jätte mycket folk där och väntetid på 35 min så vi åkte till en amerikan restaurant och åt istället, det var jätte gott och helt okej!
Vi hade en trevlig dag och var jätte kul att se the mansion of King of rock! Det är inte varje dag!

När vi kom tillbaka pratade vi med våra familjen och sedan gick flavia och jag ut och badade, Macy kom med oss med. Har sedan ikväll kollat på en film med Flavia och är jätte trött nu!




Graceland.



Flavia, Sherry och Jag.


Vardagsrum och Musirum.


Matsal


Köket.


Källarvåninge, Partyrum med....


...egen bar.


Sedan var det ett biljardrum med tyg på väggar och tak.



ett rum av många med skivor.


Jag framför hans grav.



Flavia och Sherry framför en av bilarna.


Jag välkomnar in i Lisa Marie!


Lunch med Sherry och Flavia efter Graceland.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: