OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

080910 - coolt!!

Kategori: Sweden

Skolan idag hade som vanligt teater, idrott, yearbook och keyboardning, slutade 15.45
Efter skolan så har vi vart till kyrkan, börjar känna mig riktigt kristen nu snart;)

Var även en sväng till target vilket är typ öb - american size och jag köpte the girl with the dragon tatoo och det är titeln av män som hatar kvinnor här i usa, tänkte att det var bästa att läsa boken här med efter som morfar ska vara med i filmen samt se hur stor skillnaden är mellan den svenska boken och usa boken, tror inte skillnaden kommer vara lika stor som i filmerna!


Under andra lektionen fick vi våra ”first term progress report” vilket visade hur vi ligger till i alla klasser. Betygerna här är uppbyggda på procent %

A (90–100) 5 MVG
Excellent

B (80–89) 4 VG
Good

C (70–79) 3 G
Average

D (60–69) 2 IG
Poor


F (0–59) 1 sträck!
I sverige så säger man ju att IG är ett betyg men här är det ett rikigt betyg och F är mer som under IG/sträck.

Jag hade;
Teater                C, 71%
Idrott                 A, 100%
Keyboarding       A,100%

Föklaringen till teater omdöme var att vi hade en uppgift att hitta en monolog från internet och läsa upp den, min monolog innehöll ordet asshole vilket var ett oacceptabelt ord och sänkte på sätt mitt betyg, men får har jag A på alla kommande ”assignment” så kommer det att höjas.

Sen så kan inte jag använda betygen här ifrån och ta in i mina svenska betyg utan måste läsa om mitt 11 läsår och det måste inte utbytesstudenterna från Italien och spanien, för deras High school är nästan lika som här dvs man läser ingen inriktning. Man kan säga att det är samma som samhälle Internationell hemma i Sverige. Så de från italien och spanien (säkert nått annat land med)

De kan hoppa in i samma klass som de hoppa ur i våras om de läser samma kurser som i hemlandet.
Men efter som att jag läser hr, turism så kan det bli lite svårt att läsa de ämnena här på high school.

Här har vi fyra terminer, två terminer på varje svensk termin.
Iställer för de svenska terminerna så heter det här semseter.
Man får ett betyg efter varje termin och ett omdöme på mitten, vilket jag fick idag.

Nästa ”term” så har jag
Block’s
1st, world geography
2nd, speaking
3rd, yearbook (har det hela denna semseter.
4th, safety education

3rd term
1st, psychology
2nd, family dynamics (man lär sig typ om att ta hand om en familj med barn osv)
3rd, U.S goverment
4th, English 3  

4th term
1st, Mississippi studies
2nd, Computer application
3rd, Sociology
4th, English 3 och det är en kurs man har över hela semester.

Så det här alla ämnen jag ska ta, man har samma lektioner under hela terminen vilket är nio veckor och varje dag!!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: