OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

15 April - STD

Kategori: My year in USA

Äntligen fredag efter en lång vecka som ändå har gått snabbt, tror det är för att jag har hela tiden har haft nått skoljobb att göra.

Idag hade jag provet i Ms studies och det gick bra, vet dock inte betyget än eftersom läraren är seg och inte lägger upp det på internet. Efter det gjorde vi current event, där vi alla får en Ipod och så ska vi hitta en artikel om Mississippi som vi ska läsa och göra en sammanfattningen av den.

Resten av dagen rullade på bra, solen sken så fint utanför fönstret och det gör bara väntan större att sluta och komma ut i dagens 27 grader! :)

På Engelskan pratade vi på som vanligt inom fin litteratur och efter lektionen fråga Mr. Cummings hur det var med tonårsgraviditet i Sverige eftersom att det är väldigt vanligt här och det är en i min Engelska klass och en i Sociologi klassen.

Mississippi har förövrigt Usa’s högsta tonårsgraviditet samt STD smittning, dvs sexually transmitted diseases  som typ är könssjukdomar. Och det finns tom en speciall klinik för hjälp av detta eftersom att man vanligen går via en läkare och familjens försäkring och då måste föräldrarna veta om det och då säger inte barnen nått och söker inte hjälp. Men Mississippis regering har därför öppnat en gratis ”ungdomsmottagen” som i Sverige.

Han sa även att många på skolan har en STD och Olive Branch: en annan skola här i Kommunen går HIV runt och därför testar man just nu alla elever där för att se hur allvarligt det är.
Enligt mig så är detta väldigt Amerikanskt, ingen pratar om sex och ingen har det, men ändå så är det ett sånt stort problem. Dubbelmoral.
Sexualkunskap kanske skulle hjälpa? Nej, det har regeringen våran förbjudit och de olagligt att ens prata om Sex i skolan! Hallå?! Var någon som sa att det vara Bibelbältet av USA, jo tack!!

När jag kom hem la jag mig vid poolen som var tom eftersom att det var en läcka i den och idag var de hitt och tömde det sista av den och lagade hållet av den och fyller nu upp den IGEN! Kommer ta 30 timmar. Jag somnade sedan och Flavia väckte upp mig med Malory som hade med sig några tårtbitar till oss, vi  åt dom och sedan pizza som hade kommit.  Vi sju åkte vi på Bio, Source code.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: