OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

2 April, Grand Canyon

Kategori: Sweden

Vaknade upp i Selingman vid nio tiden, åt frukost och klockan 10 hoppade vi på bussen för att åka mot south rim av Grand canyon, dvs den södra sidan.

Så här säger Wiki om Grand canyon;
Grand Canyon är ett eroderat ökenlandskap i nordvästra Arizona, USA. Grand Canyon nationalpark är sedan 1979 med i UNESCO's lista över världsarv. Coloradofloden har grävt sig ned i berggrunden under lång tid och bildat världens största Kanjon.
Den är cirka 44 mil lång, 0,4–24 kilometer bred och upp till 1,6 kilometer djup. Grand Canyon kallas världens största och äldsta historiebok, eftersom den innehåller så många olika gamla bergarter. Det övre lagret består av den yngsta bergarten, som är en kalksten och som är 250 miljoner år gammal. Under kalkstenslagret finns fler äldre bergarter. Grand Canyon finns upptagen på flera listor över världens sju naturliga underverk, även om ingen av dem är officiell.
ca. 20 stycken avlider varje år i Grand canyon pga. att man faller ner samt få självmord.

Den delen av Grand canyon vi var south rim och kallades; Grand canyon village och vi vi såg 19 mil åt ett håll och sedan var det 17 km till andra sidan samt 800 meter djupt. Detta var även stället de flesta turister kom till, man hade bäst utsikt och vackert var det.
Mellan de 800 metrarna ner och 17 km brett var det massor av olika ”bergarter” olika färger och massa natur helt enkelt, längst ner rann sedan Colorado floden fram, samma flod vi var på igår men denna del var tidigare och längre upp.

Vi gick sedan längst med kanten i 4 kilometer på en ”sky walk” och sedan när vi kom fram hoppade vi på bussen igen och åkte till ett ställe där vi hade middag. Köpte även lite souvenirer och yvkort.

Vid sju tog vi bussen till grand canyon igen men denna gång 1 mil längre ner. Vi byte sedan från våran charter buss till en tur buss som tog oss ut  grand canyon och en av ”pirerna” som de kallas.
Vi väntade sedan där en lite stund på solnedgången skulle komma och den kom och var som en vanlig solnedgång, inte så jätte fint var det men helt okej.

På kvällen badade vi på hotellet och klockan tio var det rums kontroll.

Här är några bilder från Grand Canyon

17 km längre bort så var andra sidan; North rim

Grand Canyon.

Där längst ner är Colorado floden och tro det eller ej, med det var 800 meter ner dit.