OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

210211 - Make up day!

Kategori: Sweden

Hej mina kära 10 dagliga läsare!

Idag hade jag make up day för en snödag i början av januari, det var meningen att jag skulle vara ledig idag eftersom att det är presidentens dag idag och man ska typ "fira" och vara ledigt från skolan, men det är inte en sån stor högtid och extra lite när Obama är president och ingen gillar honom så ist för att gå på en lördag eller på sommarlov så gick vi iskolan idag. Det var även mening att vi skulle vara ledig i fredags med men då var det också make up day!

SBEC, skolan som de andra går på. De var lediga idag eftersom att de bestämer själv när de tar igen deras snödagar.

Hade ett vocab quis i psychology som jag är säker på att jag får ett A på!
På Us government hade jag ett prov på fyra kapitel och ut ifrån det var jag ganska nöjd med resultatet ;)
Under family dynamics så pratade vi om skillsmässor i usa och hur många som hade skillt sig under 80 talet då man hade gjort det enklare att skillja sig, då hade 50% skillt sig eftersom att det även bliev billigare. Men de hade förmodligen levt på olika håll under tiden innan. Min lärare frågade då hur det var med skillsmässa i Svergie och jag förklarade på hur det var. Typ i sverige gifter man sig inte riktigt av samma orsak som här! Här i södra Usa är det att man gifter in sig med sin partner i gud och man ger upp en del av sig själv till gud, är man riktigt trogen med så tror man på att man gifter sig med gud via sin parter osv. Sen så bör man vara gift innan man har barn eller flyttar ihop! Så jag sa att man kan gifta sig när man hade bott tillsammans i 5 år och har två barn.
Då kollade de på mig och sa -vad är då iden att gift sig om man redan bor ihop?

Förklarade sedan på och tillslut fattade de hur en "kristen på pappret" är, för enligt dem så är vi svenska inte alls kristen på det vis vi gör saker och när vi handlar i olika lägen.

Läraren frågade sedan vad som var mest intressant med sverige och jag kom inte direkt på nått, så jag sa att skatten är 33% vilket jag vet att de brukar tycka är lite ovanligt.
Läraren fick nästan ett litet frispel och tyckte det var jätte konstigt att vi hade råd med nått över huvudtaget, och extra mycket när jag sa att det var först 33% av på lönen och sen 33% allt vi handlade.
Sen så skämmtade hon om att min mamma och pappa ville väll hålla kvar mig här efter att jag sagt att jag tyckte det var så billigt här ;)

Det är alltid lika kul att se hur folket reagerar på olika saker om andra länder!
På engelska fortsatte vi att läsa eftersom att det är typ det enda man gör i klass 11 engelska. Men dom sista 15 minutrarna är som alltid bäst då man kan prata med mr Cummings som alltid har nått nytt att berätta om Usa och allt som händer  världen! Idag var ämnet det americanska skolsystemet som jag tycket är jätte mycket bättre än det svenska och specillet betygssystemet som jag tycket är knäppt i sverige just nu!!
Det känns väldigt omodernt att ha bokstäver som egentlingen inte har nån större statligt basering på!!

Om jag en dag blir skolminister ska jag se till att det blir uppstyrt!! efter 13 år med G, VG och MVG så borde det ändras!!!!

Nu ikväll åt vi pasta till middag och sen har jag gjort mina Us governmet läxor och vart med christopher.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: