OneYearAbroad

Albin Ullmark- One year in Mississippi USA

Gatlinburg, Tennesssee.

Kategori: Sweden

Nu är jag tillbaka till Southaven och Mississippi, så här har min helg varit.

Torsdag
Resan började i torsdags, var i skolan första och under andra lektionen kom sherry för att checka ut mig, vilket passade bra för då hade jag precis lämnat tillbaka min baby docka som hade väckt mig under hela natten, nu var det slut med detta!! Kom hem vid elva och sen kom de andra hem och 15 min senare var vi packade och klara för 8 timmars bilresa igenom tennessee mot nord östra hörnet. Vi stannade efter 2 timmar och åt lunch på subway och så åkte vi några timmar till innan vi stannade McDonalds för att äta Middag. Vid 8 på kvällen kom vi fram till gatlinburg och upp i bergen där våran stuga var, den var jätte högt upp och smala vägar var det med men det gick bra. Våran stuga var tre våningar med två sovrum och två extra sängar, hade två bubbelpooler varav en var ute och andra inne. Sen var det ett playroom med biljardbord, bords fotboll och massa fler spel.
Det var en jätte fin stuga och passade perfect för oss! Hade gärna stannat där några dagar till.


Min tre dagars son!


 
Våran stuga över helgen.


Från framsidan med chevrolet, suburban.


Badrummet


Sovrum


Köket som var i samma rum som...



..vardagsrummet


var ett härligt loft med sovrum och badrum med.
Sen på källarvåningen var det lekrum med en bäddsoffa där jag sov.


Fredag
Vi tog en sovmorgon till nio efter den långa bilresa från igår, åt pannkaka och bacon till frukost och sen vid elva åkte vi ner och in mot Gatlinburg, det var mening att vi skulle åka skidor och skriskor idag men vädret var så dåligt att vi bestämde oss för att göra det imorgon istället. Vi åkte igenom byn och kollade efter nått av alla ställen som var öppna, det var lågsäsong nu och många ställen var stängt! Men vi hittade ett ställe som hade minigolf och massa andra aktiviteter, var som en stor lekhall. först spelade vi "under vattens minigolf" där christopher kom etta, sherry två och jag tre. vi körde sedan nån sorts däckbil, laserjakt där man hade en väst och en laserpistol och sprang runt i en stor hall som det var mörkt i och sen var det massa saker inne där som man gömde sig bakom, jag vann med 10225 poäng och christipher kom två på 10050 poäng!

Sist gjorde vi alla en emotion ride där man sitter som i en cabin med stor bildskärm och så åker men runt i den och den flyttas osv. var inte så jätte kul för mig som blir åksjuk hela tiden, men det gick bra!

Efter att ha vart i gatlinburg åkte vi 10 min bort till en annan stad som heta pigeon force, först åt vi lunch på en mexican restaurang och sen var vi till en upp och ner vända museumet, men det var inte riktigt ett museum utan lite mer som ett fysik lab med coola saker osv, var även olika aktiviter som var i samma still som på fångarna på fortet, var jätte kul!! vi var säker där i 2-3 timmar och gick igenom olika hallar och rum med häftiga saker.

På kvällen var vi tillbaka i stugan och kollade på film, spelade biljard och åt middag, amerikansk spagetti och köttfärssås med ost på!! senare på kvällen tog christopher, flavia och jag en timme i bubbelbad tunnan ute på nedersta balkongen, det var jätte härligt i det kalla vädret och ett vatten med 35 grader i!!


Sherry på andra banan.


Macy försökte vinna men lyckades inte så jätte bra.


Undervattens minigolf var det!


Bomber car's


Detta var Wonderworks museum, som var upp och ner, riktigt häftigt var det att stå å kolla på!!


När vi kom in så var det fortfarande som om att det stora vit huset hade blåst över det gula och här inne i lobbyn var det lite så i taket.


Här stod jag ett tag och kollade in allt ;)


Efter att ha betalat $25 så fick vi gå igenom en tunnel som snurrade och då kom man som "tillbaka" till den vanliga världen där det inte var upp och ner vänt längre.
Här fick vi sitta i en kabin med en jordbävnings simulering, det har precis startat.


Christopher och jag klättrade klättervägg.


en cykel karusell, var två på varje cykel och cyklade man i samma takt så gick den snabbare runt, runt, runt.


Jag som är påväg till rymden...


Rymddräckt på först...


3, 2, 1, GO


När vi kom "upp till rymden" så var det tre våningars höghöjds klättring typ, man hade som en sele  som gick upp till ett rör så vart än man gick drog man med denna sele och så var det olika övergångar för att komma vidare, var riktigt coolt och man kände sig som tarzan i djungeln ;) 


Vi fick göra stora såpbubblor, Här är det Michaela som gör en.


Innan man klev in i denna kabin så fick man göra ett egen bana i ett program och sedan åka den.
Men av erfarenhet från Disney land då mamma och jag gjorde det, utan att veta om att vi sen ska åka den senare, så åkte jag inte det nu och det är jag glad över!!


Carly och Sherry efter deras åktur. 

  
Christopher och jag låg på spikar med, härligt var det: borde köpa mig en sån säng!!

Lördag
idag klev vi upp tidigt för att komma iväg i tid upp till bergen där vi skulle åka skidor och skriskor. 
Hela den anläggningen var omodern och besvärligt! för att hyra skidor och utrustning måsta man fylla in mer paper än för att komma igenom passkontrollen in till USA. 

Vid elva hade jag och flavia fått tag på allt och betalt via en kortläsare från 80-talet! De la kortet som på en mangel och en slip på som de sedan drog över för att betala! jag som trodde sån utrustning var förbjuden nu mera. Jag och flavia åkte skidor resten av dagen och sherry, chrisopher, michaela, carly och jake, macy åkte skriskor inne på anläggning i slutet på backen. Det var en solig dag och snön var som socker. det var tre stolsliftar och de var nog från början av 50-talet!! fanns ingen säkerhet eller modernitet på dom alls!! tog 15 minuter att åka upp och två minuter att åka upp. Men det var en upplevelse det med, att allt inte är som Åre! ;) 

efter en god hamburge lunch så åkte vi några extra varv då de andra kollade in oss på skidorna och vid fyra åkte vi tillbaka ner för berget och tillbaka till stugan där vi åt kyckling burrito och tacosoppa, under kvällen så kollade vi på film, spelade spel och sist så badade vi i tunnan. 

Söndag  
Lämnade Stugan och Gatlinburg vid tio efter att ha packat och städat.
Stannade på Subway efter 3 timmar och åt lunch och sen var det bara 5 timmar kvar! 
Underbar hemresa var det, alla sov och jag satt fram med sherry och pratade, men vid Nashville hade hon tröttnat på att köra och då fick christopher ta över de sista timmarna.  Kom hem vid fem efter att ha vunnit en timme på tidszonen. 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: